Våra sajter
Tillbaka till menyn

13 juni 2022

VM-brons för Svenska Juniorbagarlandslaget

VM för Unga Bagare har precis avgjorts i Berlin och det blev en bronsplats för Svenska Juniorbagarlandslaget. Efter tre intensiva dagar där varje lag skulle presentera sammanlagt 130 produkter var stod det klart att Sverige hamnade på en hedrande tredjeplats efter tvåan Frankrike och ettan Tyskland.

När VM för Unga Bagare anordnades för 50:e gången i Berlin den 8–10 juni tävlade lag från åtta olika länder i fem olika kategorier. Det svenska laget, bestående av Michaela Andersten och Mattias Jogmark med coach Amanda Bäckström, har tränat ihop under hela våren och efter två dagars tävlande tog de hem en bronsmedalj.

- Det känns overkligt och sjukt kul, säger Mattias Jogmark, jag är jättenöjd med vår presentation och lagarbete. Jättekul att det räckte till medalj.

Temat för årets tävling var natur och det skulle bakas sammanlagt 130 produkter i fem olika kategorier:

• Bröd
  • Frallor
  • Söta bullar
  • Kavlade bullar
  • Skådebröd

Sverige hade valt ett tema med fjärilar, näckrosor och trollsländor som gick igenom i de olika produkterna. Surdegsfrallor med form av näckrosblad och trollslända ovanpå. Näckrosformade bullar med hallon, lingon och svartpeppar. Kavlat wienerbröd med choklad, kola och panacotta med fjärilsdetaljer och ätbart guld. Michaela och Mattias har båda tävlat mycket innan, både i bageri och inom idrott och det märktes på plats. Båda arbetade lugnt, metodiskt och hade ett bra samarbete som tog dem hela vägen till pallen.

- Det känns helt fantastiskt! Jag trodde inte att det skulle gå så bra som det gjorde, säger Michaela, jag är verkligen jättenöjd med vår insats och resultatet.

- Våra unga bagare är otroligt duktiga och återigen placerar sig svenska bagare i världstoppen. Mattias och Michaela gjorde en suverän insats i Berlin. Det har krävts hårt arbete för att bli tredje bäst i världen och coach Amanda har verkligen sett till att laget fått tillgång till branschens samlade erfarenhet, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som driver laget.

Om Svenska Juniorbagarlandslaget

Svenska Juniorbagarlandslaget består av de fyra unga bagare som placerar sig bäst i tävlingen SM Unga Bagare. Av de fyra lagmedlemmarna i landslaget tas två ut till VM för unga bagare. Svenska Juniorbagarlandslaget drivs av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Sponsorer är Jästbolaget, Nord Mills och Sveba Dahlen.

För information och branschfrågor, kontakta:

Martin Lundell, Vd Sveriges bagare & konditorer

E-mail: martin@bageri.se

Om Sveriges bagare & konditorer

Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Bland de projekt som organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se